10.5.2013

Bentality, Gracias, Biniyam ja Noah Kin keikalla koulullamme, poikien haastattelu

Kertokaa itsestänne.

Bentality: Mä oon 18-vuotias amerikkalais-suomalaissyntyperää oleva nuori rap-artisti ja mä rrrakastan musiikkia. ’’Moving on’’.
Gracias:
Mä tulin Kongosta 4-vuotiaana Suomeen. Mä aloin tekee räppiä 15-vuotiaana ja 17-vuotiaana mä aloin tekee julkasukelposta räppii.

Noah Kin (naputtelee vastauksensa kurkkukivun vuoksi kännykälle, Biniyam kertoo):

Noah Kin, artistinimeltä Noah Kin, nigerialainen puoliks, syntynyt Norjassa. 

Biniyam: Mä oon Biniyam, artistinimeltä Biniyam, saksalais-etiopialainen.
Miten teidän elämät on muuttunu teijän alettuu tekee räppii?
Bentality: Ei se nyt oo mitenkää erityisesti  muuttunut, paitsi et koulust saa vapaat paljo enemmä.
Gracias: Räppäys oli enemmänki harrastus nuorena ja jos joku ois tullu puoltoista vuotta sitte sanoo mulle et ensvuonna sä saat elättää ittees täysin musiikilla nii mä oisin vaa nauranu. Mut täs mä nyt oon, mä elätän itteni ihan täysin musiikil.
Noah Kin: Musaa oon tehny vuodest 2006 ja tää on mulle aika kaikki kaikessa.
Biniyam: On päässy tapaa uusii ihmisii ja pääsee ilmasee itteensä.
Mitkä asiat vaikuttaa teijän biisien tekemiseen?
Bentality: Mielentila… Mielenterveys…. Itseasiassa ihan kaikki.
Gracias: Ku mä teen biisiä nii se on linkitettynä siihen, et minkälainen fiilis on just sillä hetkellä. Se on niiku se yks mielikuva minkä mä luon mun päähän ja sitä kautta sit tulee sellane ns. mindmap.
Noah Kin: Kaikki kokemukset, tuntemukset, musiikin kautta voi sanoo oikeesti mitä vaan. Oma elämä on suurin vaikuttaja.
Biniyam: Oma fiilis ja sit jos inspiroituu jostain ja on tietty topici mistä haluu tehä.
Kummalle on helpompi esiintyä, pienelle vai isolle yleisölle? Miksi?

Bentality: Isolle on helpompi, koska sä et periaattees nää jokaikisen henkilön kasvoja. Se on helpompi olla kattomatta ketään ja kaikki luulee et sä katot niitä.
Gracias: Mun mielest on tärkeetä et on kokemust molemmist.
Noah Kin: Isolle yleisölle on helpompi esiintyä, jotenki se tuntuu paljon vapaammalt mitä enemmän ihmisiä, jos on pieni yleisö tulee usein kiusallisia katsekontakteja ja painostava ilmapiiri.
Biniyam: Mä oon kyl samaa mielt et isolle, ihmisten on jotenki helpompi lähtee mukaa, jos muutki on messis ja sit siit saa tavallaa itekki energiaa.
Panostattekste paljon teijän esiintymisvaatteisiin?

Kaikki alkaa nauraa :D "SWAGSWAG!"
Bentality: Mä panostan enemmän siihen esitykseen, mä en nii panosta niihi esiintymisvaatteisiin, vaikka kyl mä varmaan oon peilin edessä aika usein ennen ku mä lähen keikalle, mut ei vaatteet oo se tärkein asia.
Gracias: Ne vaatteet mitkä mul on lavalla, nii ne on samat vaatteet mitä mä käytän vapaa-ajalla. Ku mä meen sinne lavalle nii mä edustan itteeni, totta kai mä haluun olla edustavan näkönen, mut emmä niiku erityisemmin kelaa sitä.
Noah Kin: Kyl niit niiku miettii sillei jollain taval ja se olis tavallaa siistii, jos ois se tietty looki.
Biniyam: Mä oon samaa mielt et se on ittensä edustamist ja kyl sitä vähä tulee mietittyy et mitä pistän päälle.
Mitä mieltä te ootte tästä koulusta ja sen oppilaista?
Bentality: Tää on mahtava koulu, mä oon itekki täs käyny. Hyvät oppilaat, tosi monikulttuurinen ja nii, maikat on mahtavia!
Gracias: Mä en oo ite täs käyny, mut mul on kaks sisarust tääl, nii kai tää on hyvä koulu. Varmaa se kuva minkä täst koulust on saanu nimenomaa tosi monikultuurine koulu ja mun mielest tää näyttää iha toimivalta paikalta.
Noah Kin: Mä en tiiä täst Puksun koulust hirveest mitää, mut ympäristö on kiva ja oppilaat vaikutti iha innokkailt, mut ilmeisesti iha hyvä koulu, niiku Benkku sano.
Binyam: Mä kävin itekki tän koulun yläasteen ja kyl mä tykkäsin, oli hyvä koulu, tilat on hyvät ja oppilaat on hyvii ja erinomaiset opettajat.
Millaista oli esiintyä meidän koululle?
Bentality: Mä oon ihmeissäni et mul on viel kuivat housut.
Gracias: Mun mielest oli tosi hauskaa.
Noah Kin: Yllättävän kivaa.
Biniyam: Oli hauskaa.

Mitä te haluisitte sanoo meille nuorille?
Bentality: Kuunnelkaa mun musaa! www.facebook.com/bentalitymusic. Jos uskot itteesi, unelmaa voi elää muullonki kun nukkuessa.
(Gracias): Harvemmin kukaa tuo sulle lautasella
B: Nii, mutta se lautanen on anyway siellä, sitä ei kukaa vaa tuo sulle, sun pitää hakee se ja uskoo siihen et sä löydät sen lautasen.
(Gracias): Ja se ei välttämättä löydy ruokalasta.

Gracias: Rehellisesti sanottuna ei se ton ihmeellisempää oo. Tärkein on löytää se oma juttu ja tapa. Jokanen ihminen on taiteilija, mut taiteilijat on vaa niitä jotka tekee. Juokaa maitoo!
Noah Kin: Pitää vaa uskoo siihe omaa juttuu.
Biniyam: Olkaa luovii ja uskokaa siihe omaa juttuu.
Kaikki: Be creative! Don’t stop believing!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti